Dżem z czarnej porzeczki - najprostszy i najsmaczniejszy

Robicie zapasy na zimę? Ja tak. Dżemy, soki itd. Takie przygotowane w domu są najzdrowsze i najsmaczniejsze, szczególnie jeżeli do ich przygotowania używamy ekologicznych owoców, pochodzących z własnego ogródka, lub ze znanego nam źródła. Tym razem powstał u mnie dżem z czarnej porzeczki. Lekko kwaśny smak, właściwości zdrowotne – idealny. Do jego przygotowania nie potrzeba żadnych środków żelujących, gdyż zawierają dużo pektyny.

Owoce czarnej porzeczki  zawierają witaminę B1, B2, B6, PP, K oraz A. A także związki mineralne potasu, sodu, wapnia, fosforu, siarki i magnezu oraz mikroelementy takie jak chlor, żelazo, cynk, miedź, bor, jod, kobalt, molibden i mangan. Zawierają pektyny, które redukują poziom cholesterolu, zapobiegając miażdżycy oraz spowalniając wchłanianie cukru. Ich wielką zaletą jest wysoka zawartość witaminy C, której w 100 g tych owoców jest cztery razy więcej niż np. w cytrusach



Składniki:
1 kg dojrzałych owoców czarnej porzeczki, oczyszczonych z łodyg
500 -600 gram cukru

Oczyszczone z łodyg owoce płuczemy dokładnie wodą, zasypujemy cukrem, mieszamy i odstawiamy na około 1,5 godziny. W tym czasie kilka razy mieszamy owoce z cukrem by łatwiej puściły sok. Robiąc dżemu lepiej dać mniejszą ilość cukru i ewentualnie potem, podczas smażenia dosładzać, w ten sposób unikniemy przesłodzenia dżemu już na początku. Na słodkość dżemu wpływa ma nie tylko dodany cukier ale również sama słodycz owoców, a te mogą się słodkością różnić ;)
Owoce z cukrem gotujemy przez około pół godziny. Jeżeli lubimy bardziej gładkie dżemy, możemy lekko je podczas gotowania zblendować. Ja swój dżem częściowo zblendowałam, pozostawiając część owoców w całości. Gęstość gotowego dżemu najlepiej sprawdzić wylewając łyżeczkę dżemu na schłodzony talerzyk (w lodówce lub zamrażarce). Jeżeli konsystencja dżemu jest dla nas zadowalająca to przekładamy jeszcze gorący do wyparzonych, gorących słoików. Zamykamy szczelnie słoiki. Można je dodatkowo zapasteryzować np. wstawiając do piekarnika nagrzanego na około 130 stopni na 10-15 minut.
Smacznego!


4 komentarze:

  1. Ło matulu! Dajcie mi chleb, masło orzechowe ten dżemik, a ja obiecuje, że nie wyjdę z kuchni :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie mogłam się oprzeć i zajadam pierwszy słoik :)

      Usuń
  2. U mnie czarnej porzeczki pod dostatkiem, wiec moze i ja sie skuszę na taki dżemik:)
    cudownej, słonecznej niedzieli:)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Magdalena. My World , Blogger